Om du har blivit utsatt för identitetsintrång är det viktigt att du agerar snabbt eftersom intrånget kan resultera i att någon tar lån eller köper varor och tjänster i ditt namn. Det finns flera saker du bör tänka på och göra för att begränsa eventuella skador.

1. Polisanmäl 

Först och främst, polisanmäl händelsen så fort du kan. Kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gör anmälan via Polisens hemsida

2. Spärra ditt personnummer

Spärra ditt personnummer kostnadsfritt hos kreditupplysningsföretagen. Spärren gör så att det inte går att ta kreditupplysningar på dig och försvårar på så sätt fortsatta bedrägerier. Det finns fem olika kreditupplysningsföretag som gemensamt tagit fram en bedrägerispärr. De fem kreditupplysningsföretagen är Bisnode, Creditsafe, Decidas, Syna och UC. Det räcker med att du kontaktar ett av dem för att spärra ditt personnummer hos samtliga.

3. Bestrid fakturor

En annan viktig sak är att snabbt bestrida eventuella fakturor för köp du inte har gjort, annars kan du bli betalningsskyldig. Kontakta företaget genom att ringa eller skriva till dem, förklara vad som har hänt och meddela att du inte tänker betala och varför. I vissa fall kan du få hjälp med detta via ditt försäkringsbolag. Kontakta dem för att få mer information.

4. Kontakta din bank

Kontakta din bank, kontrollera dina konton och spärra ditt kort.

Swedbank: Hos Swedbank kan du spärra ditt kort (gäller både bankkort och betal- och kreditkort) dygnet runt på 08-411 10 11 eller +46 8 411 10 11 från utlandet.
Nordea: För att spärra ett kort från Nordea kan du när som helst, dygnet runt, ringa 08-402 57 10.
SEB: På SEB kan du spärra ditt kort dygnet runt på +46 774 24 24 24. Du kan också spärra kortet direkt via SEB:s app för privatpersoner.
Handelsbanken: Ring 020-41 12 12 i Sverige eller +46 8 411 21 22 från utlandet. Du kan också spärra kortet dygnet runt via Handelsbankens app eller internetbanken.

5. Kontakta Skatteverket

Hör av dig till Skatteverket och kontrollera så att ingen obehörig har ändrat din adress. Aktivera samtidigt Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring. Tjänsten är kostnadsfri och förhindrar att någon ändrar din adress.

6. Kontakta Svensk Adressändring

Ta kontakt med Svensk Adressändring och kolla så att ingen har gjort en adressändring eller gjort eftersändning av din post. Aktivera tjänsten ”Adresslåset”. Det är gratis och skyddar mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post.

7. Spärra id-kort eller körkort

Om du blivit av med ditt id-kort måste du omedelbart spärra kortet så att ingen kan använda det. Är det stulet måste du dessutom anmäla det till polisen. När du spärrar id-kortet spärras även din e-legitimation. 

För att spärra grönt id-kort (utfärdades efter september 2017)
Ring 010-331 1010. Befinner du dig utomlands ska du ringa +46 10 331 1010.

För att spärra gult eller blått id-kort (utfärdades före september 2017)
Ring 020-32 32 62. Befinner du dig utomlands, ring +46 771 32 32 62.

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du förlustanmäla det till Transportstyrelsen. Stulet körkort ska även polisanmälas.

8. Kontakta ditt försäkringsbolag om du drabbats av identitetsintrång

Slutligen, ta kontakt med ditt försäkringsbolag och kolla upp om din försäkring täcker bedrägerier. Ofta ingår ID-skydd vid identitetsintrång. Försäkringsbolagen brukar även erbjuda värdefull hjälp som rådgivning per telefon och assistans med att till exempel avvisa betalningskrav och radera betalningsanmärkningar.


Kommentera