Om du blivit utsatt för kortbedrägeri är det viktigt att du agerar direkt. Det här ska du göra om du har blivit drabbad.

Att råka ut för kortbedrägeri är enormt jobbigt och obehagligt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att inte vänta utan agera direkt. Gör så här:

1. Polisanmäl

Om du upptäcker att du blivit utsatt för kortbedrägeri bör du polisanmäla händelsen så fort du kan. Kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gör en anmälan via Polisens hemsida.

2. Spärra ditt kort

Kontakta din bank, kontrollera dina konton och spärra ditt bankkort.

Att råka ut för kortbedrägeri är enormt jobbigt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att inte vänta utan agera direkt.

Swedbank: Hos Swedbank kan du spärra ditt kort (gäller både ditt bankkort eller ditt betal- och kreditkort) dygnet runt på 08-411 10 11 eller +46 8 411 10 11 från utlandet.

Nordea: För att spärra ett kort från Nordea kan du när som helst, dygnet runt, ringa 08-402 57 10. När du spärrar kortet gör du det obrukbart och det blir värdelöst för de som eventuellt har åtkomst till det.

SEB: Hos SEB kan du spärra ditt kort dygnet runt på +46 774 24 24 24. Du kan också spärra kortet direkt via SEB:s app för privatpersoner.

Handelsbanken: Ring 020-41 12 12  i Sverige eller +46 8 411 21 22 från utlandet. Du kan också spärra kortet dygnet runt via Handelsbankens app eller internetbanken.

3. Spärra dina uppgifter hos kreditupplysningsföretagen

Spärra dina uppgifter kostnadsfritt hos kreditupplysningsföretagen. Det finns fem olika kreditupplysningsföretag som gemensamt tagit fram en bedrägerispärr. De fem olika kreditupplysningsföretagen är Bisnode, Creditsafe, Decidas, Syna och UC. Det räcker med att du kontaktar ett av dem för att spärra dina uppgifter hos samtliga. 

4. Kontakta ditt försäkringsbolag

Slutligen, kontakta ditt försäkringsbolag och kolla upp om din försäkring täcker bedrägerier.

5. Skydda dig mot framtida bedrägerier med ID-skydd

Använd ett ID-skydd för att förebygga att dessa händelser sker. Ett ID-skydd larmar dig direkt via mail och SMS om någon använder din identitet på nätet. Några leverantörer av ID-skydd samarbetar även med kreditupplysningsföretag. Det innebär att så fort kreditupplysningsföretaget får en notis om att någon har begärt en upplysning på dig, exempelvis för att köpa något på nätet eller ta ett lån, så får även du ett meddelande i realtid. Det skiljer mellan ID-skydden hur många kreditupplysningsföretag där samarbete finns och bevakning sker, allt från två ner till noll. De leverantörer av ID-skydd som har bevakning av två kreditupplysningsföretag är:

Förebygg

My Safety

Denna artikel innehåller sponsrade länkar.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här