Om du blivit utsatt för bedrägeri är det viktigt att du agerar snabbt för att minimera den skada som kan ha skett. Det här ska du göra om du drabbats.
Vad är bedrägeri
Bedrägeri innebär att en person försöker lura till sig pengar, varor eller tjänster på en annan persons bekostnad. Bedrägeri kan exempelvis vara när en person skickar bluffakturor, beställer varor eller tjänster i ett företags eller en persons namn, lurar någon att göra en dålig investering eller skimmar någons kontokort för att kunna ta ut pengar eller handla på kredit.
Olika typer av bedrägerier
Det finns lite olika typer av bedrägerier. Investeringsbedrägerier exempelvis handlar om att bedragaren försöker lura till sig investeringar i fonder, aktier eller kryptovalutor. De som utför investeringsbedrägerier enligt sajten Hallå Konsument brukar ofta ta kontakt via telefon eller mejl. Personen utger sig för att vara placeringsrådgivare och arbeta för ett seriöst företag och vill att du ska investera i aktier eller fonder med mycket goda framtidsutsikter. Många luras att satsa sina besparingar eller att pantsätta sitt boende. På Finansinspektionens sajt kan du se om bolaget som kontaktat dig har tillstånd för sin verksamhet eller om det finns med på varningslistan. Investeringsbedrägeri kan också handla om romansbedrägeri. Syftet är att inleda en kärleksrelation med avsikt att lura dig på pengar. Romansbedrägerier sker ofta via internet på dejtingsajter och i sociala medier.
ID-kapning
Identitetsintrång, ID-kapning eller ID-stöld som det också kallas är när en person utger sig för att vara dig och använder dina personliga uppgifter i bedrägerisyfte, för att exempelvis köpa saker, ta lån, teckna abonnemang eller beställa tjänster i ditt namn. En ID-stöld kan drabba vem som helst och gå till på många olika sätt. Ganska ofta börjar det med att ID-kaparen kommer över ditt personnummer. Efter det är gjort är det lätt för bedragaren att göra en adressändring för att få kontroll över din post, köpa varor och tjänster mot faktura, ta lån och teckna olika abonnemang i ditt namn.
De som är mest intressanta att kapa är de med stabil inkomst och som inte har några betalningsanmärkningar, där finns nämligen goda möjligheter att ta olika lån och handla på kredit. Om du blivit utsatt för en identitetsstöld är det viktigt att du agerar direkt. Här hittar du en lista på vad du ska göra om du drabbats.
Fakturabedrägeri
Bluffakturor, eller fakturabedrägeri, är ett samlingsbegrepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller har fått levererad. Bluffakturor skickas både till privatpersoner och företag för att lura till sig pengar. Här hittar du information om vad du ska göra om du har fått en bluffaktura.
Kortbedrägerier
Avslutningsvis, kortbedrägerier. Om dina kortuppgifter använts för att göra köp som du inte själv genomfört, med eller utan det fysiska kortet, så har du blivit utsatt för kortbedrägeri. Att råka ut för kortbedrägeri är enormt jobbigt och obehagligt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Det här ska du göra om du råkat ut för kortbedrägeri.
Gör så här om du drabbats
Har du blivit lurad och utsatt för bedrägeri ska du polisanmäla händelsen och kontakta din bank så snart som möjligt. Kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gör anmälan via Polisens hemsida. Du kan också besöka en polisstation. Kontakta även ditt försäkringsbolag för att kolla om din försäkring täcker bedrägerier.
Källa: Polisen, Hallå konsument