I det växande problemet med telefonbedrägeri mot äldre använder kriminella nu skamlösa påtryckningsmetoder. Vi har granskat det ökande hotet och de manipulativa metoder som bedragarna använder. Längst nere finns även tips på hur äldre kan skydda sig mot dessa telefonbedrägerier.
Ny samvetslös metod för telefonbedrägeri för att lura äldre
Äldre personer i Sverige, många över 90 år, blir uppringda av bedragare som använder en ny metod för att komma över deras pengar. Bedragarna låtsas vara poliser och påstår sig vara kontaktpersoner för de äldres barnbarn. Innan de ringer har de fått tag på namn på familjemedlemmar (inklusive barnbarn) genom myndigheter. Bedragarna kommer med påhittade historier om att barnbarnet har varit inblandat i en olycka där någon blivit skadad. De säger att barnbarnet sitter häktad i polisens förvar och är förtvivlat. Bedragarna påstår att de är ombud för barnbarnet som nu behöver ekonomiskt stöd för att kunna komma ut från häktet. Beloppet som barnbarnet behöver är ofta mellan 200 000 – 300 000 kr.
Rapporter om denna form av telefonbedrägeri började komma i större omfattning i år. Bedragaren skapar stress och oro hos offret genom att presentera en påhittad berättelse. Samtidigt antar de en vänlig och hjälpsam fasad, och erbjuder en lösning på den påhittade situationen.
Drabbade mår dåligt efteråt
Enligt Brå är telefonbedrägerier den typ av bedrägeri som är mest oroande för offret. Telefonbedragare har i flera år använt sig av namn på familjemedlemmar i sina försöka lura äldre personer. Det nya tillvägagångssättet, där det säger till den äldre att hens barnbarn har kört ihjäl någon är en grym metod som gör att den äldre mår väldigt dåligt efteråt, även om bedragaren inte lyckas komma över några pengar. Taktiken är särskilt manipulativ då bedragarna ofta väljer det yngsta barnbarnet som de påstår har kört ihjäl en mamma med barn.
Bedragaren använder ofta även en app där uppringaren kan välja vem som ska synas som avsändare hos mottagaren. Vid denna typ av telefonbedrägerier står det ofta i mobilen att det är Polisen som ringer upp.
Rekord för telefonbedrägerier: 370% högre i år än för tre år sedan
Om telefonbedrägerierna fortsätter i samma takt som hittills i år, förväntas vi slå rekord. De preliminära siffrorna indikerar att telefonbedragarnas intäkter har ökat med hela 370% jämfört med för tre år sedan.
År | Belopp |
2020 | 156,7 milj kronor |
2021 | 339,2 milj kronor |
2022 | 619,4 milj kronor |
2023 (jan-aug) | 498,5 milj kronor |
2023 (Prognos) | 747,8 milj kronor |
Statistiken från Nationellt bedrägericentrum, Nationella operativa avdelningen, Noa, Polisen – Prognos för 2023 framtagen av skyddad.se
Ovanstående belopp är i underkant eftersom många drabbade väljer att inte anmäla brottet, ofta på grund av skamkänslor. Det är välkänt att kriminella nätverk står bakom en betydande del av telefonbedrägerierna. Flera av dessa kriminella nätverk har även varit inblandade i dödsskjutningarna de senaste åren.
Offentliga myndigheters register används av kriminella
För att bättre lyckas med sina brott tar bedragarna reda på familjemedlemmarnas namn. Detta är uppgifter som enkelt kan begäras ut av vem som helst. Personnummer behövs inte för att få fram informationen. Det handlar alltså inte enbart om telefonbedrägerier som denna information kan användas till. Gängkriminella kan få fram uppgifter om familjemedlemmar och var de bor.
Svårt att stoppa telefonbedrägerier
Polisens arbete med att gripa telefonbedragare är komplicerat. Bedragarna använder mobilnummer som inte är registrerade på någon specifik person och tar till olika metoder för att undvika spårning, som att använda utländska nummer. Dessa åtgärder är avsiktliga för att försvåra identifiering av uppringaren. För pengaöverföring anger de bankkonton som tillhör så kallade målvakter, anställda av de kriminella nätverken, vilket ytterligare försvårar spårningen.
Vi har talat med de som tar emot tips hos Polisen, för att få en uppfattning om hur vanligt förekommande denna nya variant av bedrägeri är. Polisen registrerar inte de som enbart blir uppringda av bedragare, och får höra en uppdiktad historia om dödsfall i försök att få ut pengar. För registrering hos Polisen för denna typ av brott krävs mer, exempelvis att man betalat ut pengar till bedragaren. Eftersom de flesta bedrägeribrott misslyckas, gör det att vi idag inte vet hur omfattande telefonbedrägerier mot äldre är.
Tips för att inte bli lurad av telefonbedragare
Telefonbedragare vänder sig till alla, men statistiken visar att den främsta målgruppen är äldre. Här är några tips för att minska risken att bli lurad:
- Var försiktig med okända nummer: Om du svarar på samtal från okända nummer, var extra försiktig och överväg att inte svara om du inte känner igen numret.
- Misstänk avsändarinformation: Tro inte blint på den avsändarinformation som syns i din mobil. Bedragare kan använda appar för att låtsas vara någon annan, som Polisen eller en bank, för att lura dig. Syftet är att det ska se ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör.
- Var beredd: Telefonbedragare ofta har tillgång till personlig information om dig eller din familj. Denna information kan de ha hämtat från internet eller från offentliga register.
- Var misstänksam om de påstår sig vara auktoriteter: Om någon utger sig för att vara från Polisen, en bank, vaccinationscentral, inkassoföretag angående en räkning, Postkodlotteriet angående en vinst eller liknande och du känner minsta osäkerhet, avsluta samtalet omedelbart.
- Logga inte in på Bank-ID vid begäran: Telefonbedragare försöker nästan alltid övertyga dig att logga in på Bank-ID eller liknande. Logga aldrig in under ett samtal med någon du inte känner eller litar på.
- Skydda känslig information: Oavsett vem som ringer, dela aldrig med dig av kortuppgifter, lösenord eller personuppgifter. Många har kontaktat oss och Polisen efter att ha blivit lurade av telefonbedragare som utnyttjar information från statliga myndigheter och appar i sina försök att lura äldre.
Du kan läsa mer om bedrägerier här.