Det finns flera saker du bör tänka på och göra om din mobil har blivit stulen. Här är tre värdefulla tips!
1. Polisanmäl händelsen
Det första du ska göra är såklart att polisanmäla stölden. Det kan du göra via polisens hemsida, genom att ringa 114 114, eller genom att besöka en polisstation. När du gör anmälan behöver du uppge mobilens 15 siffror långa IMEI-nummer. IMEI är en förkortning och står för International Mobile Equipment Identity. Alla mobila enheter har ett eget unikt nummer. Du kan hitta IMEI-numret på mobiltelefonens kartong eller på inköpskvittot.
Det är viktigt att du skriver ner IMEI-numret och sparar det på ett säkert ställe, eftersom du behöver det om du tappar bort din mobil eller den blir stulen.
2. Spärra mobilen hos din operatör
Kontakta din mobiloperatör för att spärra både abonnemanget och själva mobiltelefonen. Mobilen går då inte att ringa eller surfa med. När du spärrar din mobil bör du ha polisanmälans diarienummer och den förlorade mobilens IMEI-nummer till hands.
3. Kontakta ditt försäkringsbolag om din mobil är stulen
Om mobilen har blivit stulen i ditt hem vid exempelvis ett inbrott så gäller hemförsäkringen och du kan få ersättning. Om du istället blivit bestulen utanför ditt hem så behöver du ha tecknat en tilläggsförsäkring för att få ersättning. Kontakta ditt försäkringsbolag för att göra en anmälan och för att få mer information om vad som gäller just dig. Det du behöver ha till hands när du gör anmälan hos ditt försäkringsbolag är spärrintyget som du fått av din mobiloperatör.