Hem ID-kapning Checklista: Det här ska du göra om du har blivit ID-kapad

Checklista: Det här ska du göra om du har blivit ID-kapad

Om du har blivit ID-kapad är det viktigt att du agerar snabbt eftersom intrånget kan resultera i att någon tar lån eller köper varor och tjänster i ditt namn. Det finns flera saker du bör tänka på och göra för att begränsa eventuella skador.

Att få sin identitet kapad är tidskrävande, integritetskränkande, väldigt obehagligt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att inte vänta utan agera direkt. Gör så här:

Polisanmäl direkt om du har blivit ID-kapad

Om du upptäcker att någon tagit lån, tecknat abonnemang eller köpt varor eller tjänster i ditt namn bör du polisanmäla händelsen snarast möjligt och berätta att du blivit ID-kapad. Kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gör anmälan via Polisens hemsida. Du kan också besöka en polisstation.

Spärra ditt personnummer

Spärra ditt personnummer kostnadsfritt hos kreditupplysningsföretagen. Det finns fem olika kreditupplysningsföretag som gemensamt tagit fram en bedrägerispärr. Dessa är Creditsafe, Decidas, Syna och UC. Det räcker med att du kontaktar ett av dem för att spärra ditt personnummer hos samtliga. Spärren gör så att det inte går att ta kreditupplysningar på dig och försvårar på så sätt fortsatta bedrägerier.

Annons

Bestrid fakturor som inkommit efter att du blivit ID-kapad

En annan viktig sak är att snabbt bestrida eventuella fakturor för köp du inte har gjort, annars kan du bli betalningsskyldig. Kontakta företaget genom att ringa eller skriva till dem och förklara tydligt vad som har hänt. I vissa fall kan du få hjälp med detta via ditt försäkringsbolag. Kontakta dem för att få mer information.

Kontakta din bank och berätta att du blivit ID-kapad

Kontakta din bank, kontrollera dina konton och spärra eventuellt dina bankkort om det behövs. Nedan finns kontaktuppgifter till några av de största bankerna:

  • Swedbank: Hos Swedbank kan du spärra ditt kort (gäller både bankkort och betal- och kreditkort) dygnet runt på 08-411 10 11 eller +46 8 411 10 11 från utlandet.
  • Nordea: För att spärra ett kort från Nordea kan du när som helst, dygnet runt, ringa 08-402 57 10.
  • SEB: På SEB kan du spärra ditt kort dygnet runt på +46 774 24 24 24. Du kan också spärra kortet direkt via SEB:s app för privatpersoner.
  • Handelsbanken: Ring 020-41 12 12 i Sverige eller +46 8 411 21 22 från utlandet. Du kan också spärra kortet dygnet runt via Handelsbankens app eller internetbanken.
Tips: Kontakta ditt försäkringsbolag för att få råd och hjälp med att begränsa de skador som kan följa med en ID-stöld.

Kontakta Skatteverket

Hör av dig till Skatteverket och kontrollera så att ingen obehörig har ändrat din adress. Aktivera samtidigt Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring. Tjänsten är kostnadsfri och förhindrar att någon ändrar din adress.

Kontakta Svensk Adressändring

Ta kontakt med Svensk Adressändring och kolla så att ingen har gjort en adressändring, lagrat eller gjort eftersändning av din post. Aktivera tjänsten ”Adresslåset”. Det är gratis och skyddar mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post.

Spärra id-kort eller körkort

Om du blivit av med ditt id-kort måste du omedelbart spärra kortet så att ingen kan använda det. Är det stulet måste du dessutom anmäla det till polisen. När du spärrar id-kortet spärras även din e-legitimation. 

För att spärra grönt id-kort (utfärdades efter september 2017)
Ring 010-331 1010. Befinner du dig utomlands ska du ringa +46 10 331 1010.

För att spärra gult eller blått id-kort (utfärdades före september 2017)
Ring 020-32 32 62. Befinner du dig utomlands, ring +46 771 32 32 62.

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du förlustanmäla det till Transportstyrelsen. Stulet körkort ska även polisanmälas.

Kontakta ditt försäkringsbolag om du drabbats av identitetsintrång

Ofta ingår ID-skydd vid ID-stöld i din hemförsäkring. Kontakta därför ditt försäkringsbolag om du drabbats av ID-stöld. De erbjuder värdefull hjälp som rådgivning per telefon och assistans med att till exempel avvisa betalningskrav och radera betalningsanmärkningar.

Så skyddar du dig

Det finns flera sätt att skydda sig för att inte råka ut för ID-kapning och även snabbt upptäcka om du blivit drabbad. Ett bra skydd är att skaffa ett antivirusprogram, här kan du läsa Skyddads test av de vanligaste programmen. Blir man ID-kapad är det bra att upptäcka detta snabbt. Det kan man göra med ett ID-skydd och via flera av dessa får man även hjälp om man blivit drabbad. Vilka ID-skydd som finns, vad som ingår och vad de kostar finns att läsa på ”Jämför ID-skydd och prova gratis”, en jämförelse av Skyddad.

(Källor: konsumentiq.se, Polisen, stoldskyddsforeningen.se, konsumenternas.se)

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Fler artiklar

Det här ska du göra om din mobil är hackad

Misstänker du att din mobil är hackad? Här listar vi olika tecken du bör vara uppmärksam på och ger konkreta tips...

Här kan du kolla om din e-post är hackad

Över 10 miljoner svenska e-postadresser och lösenord har hackats och ligger ute på nätet helt öppet. Och nyligen avslöjade Microsoft att...

Bäst antivirusprogram 2024 – Lista

Letar du efter bäst antivirusprogram? Då har du kommit rätt, här har vi samlat de 12 bästa virusskydden just nu!

Virus i mobilen och hur du tar bort dem

Tidigare drabbades främst datorer av virus, men på senare tid har angripare börjat rikta in sig på virus i mobiler. Detta beror...

Gratis antivirusprogram för datorn och mobilen

Antivirusprogram är ett viktigt verktyg för att skydda datorer och mobiler från skadlig kod och potentiella hot. Många användare väljer att...