Om du blivit ID-kapad är det viktigt att du agerar direkt för att minimera den skada som kan ha skett. Det här ska du göra om du har blivit drabbad.

Att få sin identitet kapad är tidskrävande, integritetskränkande, väldigt obehagligt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att inte vänta utan agera direkt. Gör så här:

1. Polisanmäl direkt om du har blivit ID-kapad

Om du upptäcker att någon tagit lån, tecknat abonnemang eller köpt varor eller tjänster i ditt namn bör du polisanmäla händelsen snarast möjligt. Kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gör anmälan via Polisens hemsida. Du kan också besöka en polisstation.

2. Spärra ditt personnummer

Spärra ditt personnummer kostnadsfritt hos kreditupplysningsföretagen. Det finns fem olika kreditupplysningsföretag som gemensamt tagit fram en bedrägerispärr. Dessa är Bisnode, Creditsafe, Decidas, Syna och UC. Det räcker med att du kontaktar ett av dem för att spärra ditt personnummer hos samtliga. Spärren gör så att det inte går att ta kreditupplysningar på dig och försvårar på så sätt fortsatta bedrägerier.

Annons

3. Bestrid fakturor

En annan viktig sak är att snabbt bestrida eventuella fakturor för köp du inte har gjort, annars kan du bli betalningsskyldig. Kontakta företaget genom att ringa eller skriva till dem och förklara tydligt vad som har hänt. I vissa fall kan du få hjälp med detta via ditt försäkringsbolag. Kontakta dem för att få mer information.

4. Kontakta din bank

Kontakta din bank, kontrollera dina konton och spärra eventuellt dina bankkort om det behövs.

Tips: Kontakta ditt försäkringsbolag för att få råd och hjälp med att begränsa de skador som kan följa med en ID-stöld.

5. Kontakta Skatteverket

Hör av dig till Skatteverket och kontrollera så att ingen obehörig har ändrat din adress. Aktivera samtidigt Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring. Tjänsten är kostnadsfri och förhindrar att någon ändrar din adress.

6. Kontakta Svensk Adressändring

Ta kontakt med Svensk Adressändring och kolla så att ingen har gjort en adressändring, lagrat eller gjort eftersändning av din post. Aktivera tjänsten ”Adresslåset”. Det är gratis och skyddar mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post.

7. Slutligen, ta kontakt med ditt försäkringsbolag

Ofta ingår ID-skydd vid ID-stöld i din hemförsäkring. Kontakta därför ditt försäkringsbolag om du drabbats av ID-stöld. De erbjuder värdefull hjälp som rådgivning per telefon och assistans med att till exempel avvisa betalningskrav och radera betalningsanmärkningar.

(Källor: konsumentiq.se, Polisen, stoldskyddsforeningen.se, konsumenternas.se)

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här