Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen
Det har blivit allt vanligare att råka ut för ID-kapningar. En ID-kapning går fort och kan ge förödande konsekvenser, inte minst ekonomiskt. Här kommer några tips på vad du kan göra för att minska risken att drabbas av bedrägerier.
Allt fler utsätts för ID-stöld
Så mycket som fyra gånger per minut utsätts någon för ett försök till ID-kapning i Sverige enligt mySafety Försäkringars Sifo-undersökning från 2018. Totalt drabbades 237 000 personer för ID-kapningar under förra året, en ökning med hela 21% från året innan. Smått chockerande siffror så det finns all anledning att vara försiktig och på sin vakt.
Vad är en ID-kapning?
En ID-kapning innebär att någon använder dina personliga uppgifter som ditt personnummer, dina inloggningsuppgifter, din e-post eller ditt namn i bedrägerisyfte, för att exempelvis köpa saker eller beställa tjänster i ditt namn.
Så skyddar du dig:
- Öppna inte mail eller bilagor som du tycker ser konstiga ut eller har okänd avsändare. Risken finns att du får in virus i din dator eller mobil som kopierar dina inloggningsuppgifter eller annan känslig information. Samma sak gäller om du får ett sms där du uppmanas klicka på en länk eller logga in någonstans.
Tips: Antivirusprogrammet F-secure SAFE
SAFE är ett prisbelönt och prisvärt antivirus som skyddar ditt privatliv på alla enheter. Det skyddar dig mot virus, trojaner och ransomware. SAFE ser även till att din bankanslutning är säker så att du kan shoppa och göra bankärenden säkert.
- Ladda inte ned nya appar utan att först ha kontrollerat dem. Det du kan kolla är exempelvis betyg, hur länge appen har funnits och kundrecensioner. Skadliga appar kan innehålla virus och kod som gör det möjligt för hackare att stjäla lösenord och annan känslig information. Viktigt är också att ta reda på vilken information appen får tillgång till i din mobil/surfplatta.
- Lämna inte ut personlig eller ekonomisk information utan att först ha kontrollerat dem som har begärt in uppgifterna.
- Logga aldrig in via ditt Bank-ID eller bankdosa på uppmaning av någon annan, även om personen som kontaktar dig uppger sig vara från din bank eller ditt försäkringsbolag.
- Använd dig av tjänster som ger dig notiser direkt i mobilen eller via e-post om någon tagit en kreditupplysning på dig. Då har du chansen att agera snabbt genom att kontakta kreditbolaget och stoppa köpet eller lånet från att beviljas.
Med UC ID-Skydd meddelas du direkt via sms och mail om en kreditupplysning tas. Bevakningen sker i realtid och i skyddet ingår också assistans och hjälp vid en eventuell ID-kapning. Dessutom ingår en försäkring mot eventuella kvarstående skulder. En nyhet i skyddet är onlinebevakning. När du registrerat dina uppgifter så bevakas de dygnet runt på både det öppna nätet, deep webb och darknet. Hittas dina personuppgifter får du notis om det och en rekommendation på åtgärd för att minska risken för en ID-kapning.
- Ha lås på din brevlåda så att ingen obehörig kommer åt din post och släng inte post med personlig information i soporna eller pappersinsamlingen.
- Visa inte dina personuppgifter i onödan. Lämna aldrig ut några personliga uppgifter på nätet utan att först ha kontrollerat att det sker på en säker anslutning. Detta visas genom att det är ett hänglås i adressraden på webbläsaren.
- Om du tappat bort en identitetshandling, anmäl det till Polisen och till kreditupplysningsföretag.

Om du har blivit utsatt – gör så här
Upptäcker du att någon har köpt varor eller tjänster i ditt namn, anmäl bedrägeriet till polisen snarast möjligt. Kontakta din bank, kontrollera dina konton och spärra dina kort om så krävs. En annan viktig sak är att snabbt bestrida eventuella fakturor för köp du inte har gjort, annars kan du bli betalningsskyldig. Det enklaste är att kontakta företaget genom att skriva till dem och förklara vad som har hänt.
Tänk också på att spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen, det är helt kostnadsfritt om du har blivit utsatt för ett id-bedrägeri. Det finns fem olika kreditupplysningsföretag som gemensamt tagit fram en bedrägerispärr. Dessa är Bisnode, Creditsafe, Decidas, Syna och UC. Det räcker med att du kontaktar ett av dem för att spärra ditt personnummer hos samtliga.
(Källor: Polisen, Hallå konsument, KonsumentIQ)