Hem Blogg Sida 4

Hittar inte mitt kreditkort, hur gör jag om jag vill hindra andra från att använda det?

Du ska kontakta din bank och spärra ditt kort direkt. Om det blivit stulet ska du även polisanmäla det. Om du ser några uttag eller köp som du inte känner igen ska du reklamera dem till banken snarast. Om du tror att kortet kan ha kommit bort t.ex. hemma, kan du hos vissa banker även stänga av kortet tillfälligt, så att du kan använda det igen senare.

Besvarad av: Skyddad.se

Jag har blivit av med mitt pass, vad gör jag?

Om du blivit bestulen på ditt pass ska du anmäla det till polisen. Ring 114 14 eller besök en polisstation. När du anmäler kommer passet att spärras.

Besvarad av: Skyddad.se

Jag har fått epost från min egen epostadress och avsändaren skriver att min dator blivit hackad. De kommer göra flera ”tråkiga” saker om jag inte betalar dem motsvarande 1400 Euro inom 48 timmar. Kan jag stoppa dem?

Polisanmäl, betala inte och besvara inte mailet. Viktigt att veta i detta läget är att det är väldigt enkelt att skicka mail med någon annans e-postadress som avsändare. Det innebär inte nödvändigtvis att din e-post är hackad. Läs gärna mer i vår artikel om utpressningsmail.

Besvarad av: Skyddad.se

Mitt kreditkort har använts av någon annan än mig, måste jag betala för dessa köp?

I regel behöver du inte stå för något belopp själv men det finns vissa undantag. Exempevis om du lämnat kortet obevakat. Du ska dock anmäla dessa transaktioner till din bank så fort du får vetskap om dem. Kontakta din bank för mer information. Kontakta även din hemförsäkring, då de ofta kan hjälpa till i denna typ av situation.

Besvarad av: Skyddad.se

Vad gör jag för att minska risken att bli ID-kapad?

Du ska bland annat inte öppna mail eller bilagor som har okänd avsändare eller som du tycker ser konstiga ut. Du ska se till att alltid ha ett uppdaterat virusskydd och ha som regel att inte visa dina personuppgifter i onödan. Du kan även skaffa ett ID-skydd som håller utkik efter udda beteende i ditt namn. Fler tips hittar du här: Så skyddar du dig mot ID-kapning

Besvarad av: Skyddad.se

Har blivit ID-kapad, någon har tagit lån i mitt namn. Vad gör jag nu?

Det första du ska göra är att polisanmäla händelsen. Vänta inte, utan gör det direkt. Ju snabbare, desto bättre. Det finns även andra viktiga saker du bör göra. Mer information om det hittar du här: Checklista: Det här ska du göra om du har blivit ID-kapad

Besvarad av: Skyddad.se

Det här ska du göra om du råkat ut för kortbedrägeri

Kortbedrägeri

Om du blivit utsatt för kortbedrägeri är det viktigt att du agerar direkt. Det här ska du göra om du har blivit drabbad.

Att råka ut för kortbedrägeri är enormt jobbigt och obehagligt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att inte vänta utan agera direkt. Gör så här:

Polisanmäl

Om du upptäcker att du blivit utsatt för kortbedrägeri bör du polisanmäla händelsen så fort du kan. Kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller gör en anmälan via Polisens hemsida.

Spärra ditt kort

Kontakta din bank, kontrollera dina konton och spärra ditt bankkort.

Att råka ut för kortbedrägeri är enormt jobbigt och kan i värsta fall leda till stor ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att inte vänta utan agera direkt.

Swedbank: Hos Swedbank kan du spärra ditt kort (gäller både ditt bankkort eller ditt betal- och kreditkort) dygnet runt på 08-411 10 11 eller +46 8 411 10 11 från utlandet.

Nordea: För att spärra ett kort från Nordea kan du när som helst, dygnet runt, ringa 08-402 57 10. När du spärrar kortet gör du det obrukbart och det blir värdelöst för de som eventuellt har åtkomst till det.

SEB: Hos SEB kan du spärra ditt kort dygnet runt på +46 774 24 24 24. Du kan också spärra kortet direkt via SEB:s app för privatpersoner.

Handelsbanken: Ring 020-41 12 12  i Sverige eller +46 8 411 21 22 från utlandet. Du kan också spärra kortet dygnet runt via Handelsbankens app eller internetbanken.

Spärra dina uppgifter hos kreditupplysningsföretagen

Spärra dina uppgifter kostnadsfritt hos något av kreditupplysningsföretagen. De fem olika kreditupplysningsföretagen är Bisnode, Creditsafe, Decidas, Syna och UC. Det räcker med att du kontaktar ett av dem för att spärra dina uppgifter hos samtliga, eftersom de gemensamt tagit fram en bedrägerispär.

Kontakta ditt försäkringsbolag

Slutligen, kontakta ditt försäkringsbolag och kolla upp om din försäkring täcker bedrägerier.

Skaffa ID-skydd – testa gratis i 30 dagar

Använd ett ID-skydd för att skydda dig mot framtid bedrägerier eftersom ett ID-skydd larmar dig direkt via e-mail och SMS om någon använder din identitet på nätet.

Några leverantörer av ID-skydd samarbetar även med kreditupplysningsföretag. Det innebär att så fort kreditupplysningsföretaget får en notis om att någon har begärt en upplysning på dig, exempelvis för att köpa något på nätet eller ta ett lån, så får även du ett meddelande i realtid.

Bäst i test

Det skiljer mellan ID-skydden hur många kreditupplysningsföretag där samarbete finns och bevakning sker, allt från två ner till noll. Den leverantör som blev bäst i test är Förebygg, de har samarbete med två kreditupplysningsföretag, kort och spärrservice, assistans och rådgivning och framför allt att man kan testa gratis i 30 dagar för utvärdering. Vill man fortsätta efter provperioden är kostnaden 129 kr per månad.

Det andra företaget som fick topp-placering i testet är ID-skydd från UC. Anledningen är att de har en tjänst som håller hög kvalité, hjälper dig genom hela processen och ersätter dina ekomiska förluster och bistår med bra juridisk hjälp.

Läs mer på hela jämförelsen över ID-skydd.

Denna artikel innehåller sponsrade länkar.

Så skyddar du dig mot kortbedrägeri

Kortbedrägeri drabbar tyvärr många men det finns saker du kan göra för att minska risken att bli utsatt.

Enligt Brottsförebyggande Rådet anmäldes 294 000 kortbedrägerier under 2021. Här kommer några tips på vad du bör tänka på och kan göra för att minska risken att drabbas.

Tips på hur man bäst skyddar sig mot kortbedrägerier

Oavsett om du betalar i en butik, på nätet eller via mobilen bör du vara försiktig med hur du använder ditt kort. Här kommer några konkreta tips:

Förvara ditt kort och din PIN-kod säkert

  • Förvara ditt betalkort eller kreditkort på en säker plats, och håll det under uppsikt om du behöver lämna ifrån dig det i t.ex. en butik eller på hotell.
  • Använd plånboksfickor eller plånboksfodral som har RFID-skydd för att förhindra trådlös stöld av kortuppgifter.
  • Skydda alltid dina koder. Undvik att anteckna koden på kortet och förvara inte kort och kod på samma ställe. Det bästa du kan göra är att memorera dina koder.
  • Ha som regel att alltid försöka dölja din pinkod när du slår in den.

Håll koll på din pengar

  • Granska dina kontoutdrag regelbundet och var uppmärksam på obehöriga transaktioner.
  • Anmäl omedelbart eventuella okända transaktioner till din bank eller kreditkortsleverantör.
  • Koppla ditt betalkort till ett annat konto än ditt lönekonto som du för över pengar till när du köper något på nätet. På det sättet töms inte hela ditt lönekonto om kortet skulle bli kapat.

Använd säkra webbplatser och appar

  • Handla endast på kända och pålitliga webbplatser och appar.
  • Se till att anslutningen är säker när du handlar på nätet och att webbutiken erbjuder en säker betallösning. En säker anslutning har ett hänglås och URL:en börjar med https istället för http.

Använd så säkra kort som möjligt

  • Kreditkort erbjuder vanligtvis bättre skydd mot bedrägerier än betalkort. Du är inte ansvarig för obehöriga transaktioner om du anmäler dem i tid.
  • Tänk på att ett konto- och kreditkort med chip är säkrare än ett med bara magnetremsa. En magnetremsa går lätt att läsa av olovligen vilket ökar risken för kapning.
  • Nappa inte på orimligt bra erbjudanden. Om erbjudandet verkar vara för bra för att vara sant, är det 99 gånger av 100 just det.

Aktivera säkerhetsfunktioner

  • Aktivera sms- eller e-postaviseringar för dina transaktioner så att du omedelbart får meddelanden om eventuella misstänkta aktiviteter.
  • Koppla bort internetköp och utlandsköp på kortet mellan gångerna du använder det. Ofta går det att slå av och på i bankernas appar.

Var försiktig med offentliga Wi-Fi-nätverk

  • Undvik att använda offentliga Wi-Fi-nätverk för att göra känsliga transaktioner eftersom de kan vara osäkra. Om du måste använda dem, överväg att använda en VPN (virtuellt privat nätverk) för extra säkerhet.

Skydda din personliga information

  • Ge aldrig ut ditt kortnummer, CVV-kod eller andra känsliga uppgifter till obehöriga personer eller webbplatser.
  • Använd unika, svårgissade lösenord för dina konton, inklusive ditt bankkonto och kreditkort.
  • Använd inte en del av ditt eget, din partners, eller dina barns personnummer som pin-kod.

Använd antivirusskydd på dator och mobil

  • Använd ett bra antivirusprogram så ingen kan läsa av dina kortuppgifter när du skriver in dessa i mobilen eller datorn. Tips på tre bra antivirusprogram:
    • TotalAV är en av de bästa antivirusprogrammen på marknaden och har ofta 50-70% rabatt.
    • Bitdefender har blivit bäst i många tester och har nu har en kampanj med runt 50 % i rabatt.
    • F-Secure från Finland, prisbelönt tjänst. Två av fördelarna med denna tjänst är att man kan testa den kostnadsfritt i en månad och att deras kundtjänst talar svenska.
  • Mer information om antivirusprogram finns på Skyddads jämförelse av de bästa antivirusprogrammen.

Följ säkerhetsråd från din bank

  • Ta del av de säkerhetstips och råd som din bank eller kreditkortsleverantör ger och följ dem noggrant.

Det här ska du göra om du har blivit utsatt för kortbedrägeri

Om du någonsin misstänker att du blivit utsatt för kortbedrägeri, kontakta omedelbart din bank eller kreditkortsleverantör för att rapportera det, spärra kortet och få hjälp med att lösa situationen. De har rutiner för att hantera sådana incidenter och kan hjälpa dig att skydda dina pengar.

Om dina misstankar visar sig stämma ska du även polisanmäla brottet snarast.Kontakta även ditt försäkringsbolag för att kolla om din försäkring täcker bedrägerier.

Du kan läsa mer om vad du ska göra ifall du råkar ut för kortbedrägeri här.

Källa: Polisen

Skydda ditt företag mot företagskapning

Företagskapning

Det finns två saker du kan göra helt gratis för att enkelt och effektivt skydda ditt företag mot företagskapning. Det ena är att ladda ner Bolagsverkets app och det andra är att skaffa en digital brevlåda. Så här gör du.

Skydda ditt företag mot kapning

Med hjälp av Bolagsverkets app och en digital brevlåda kan du hålla koll på ditt företag och se vad som händer  – var du än är. Ofta sker en bolagskapning genom att bedragaren på falska grunder skaffar sig rätten att företräda ditt företag. Med appen och en digital brevlåda får du en notis direkt i mobilen och ett meddelande i din digitala brevlåda så fort Bolagsverket fått in ett ärende gällande ditt företag. Det gör att du tidigt kan upptäcka ett misstänkt kapningsförsök och förhindra att en obehörig person registrerar sig som firmatecknare och får kontroll till ditt företag.

Ladda ner Bolagsverkets app

Med Bolagsverkets app kan du gratis, snabbt och enkelt se aktuella uppgifter om ditt företag och få notiser när Bolagsverket tar emot, handlägger och avslutar ett ärende. Du kan även följa ditt företags fem senaste händelser, ladda ner registreringsbevis, ladda ner årsredovisning samt anmäla ny adress och e-postadress till företaget.

Appen stödjer aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomiska föreningar  och enskilda näringsidkare som finns i Bolagsverkets register.

Här kan du ladda ner appen i App Store
Här kan du ladda ner appen i Google Play

Skaffa en digital brevlåda

Med en digital brevlåda får du post digitalt istället för på papper. Till skillnad från vanliga mail är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation. En digital brevlåda är gratis och tillgänglig var du än är och finns både för företag och privatpersoner.

Det finns fyra olika digitala brevlådor som du kan välja mellan:

  • Kivra: Med Kivra får du post från myndigheter, kommuner och företag.
  • Digimail: Med Digimail får du post från myndigheter, kommuner och företag.
  • Min myndighetspost: Med Min myndighetspost får du post från myndigheter och kommuner.
  • E-Boks: Med E-Boks får du post från myndigheter, kommuner och företag.

Om du skulle drabbas av företagskapning

Om du misstänker att ditt företag har blivit kapat, kontakta Bolagsverket. De kan titta på inkomna anmälningar, se samt lämna ut uppgifter om vem som skickat in anmälan. Polisanmäl direkt om du upptäcker att någon försökt kapa eller redan tagit kontroll över ditt företag. 

Följande åtgärder kan också vara relevanta för dig beroende på hur kapning gått till och vilken skada som redan skett:

  • Kontakta en advokat: Det kan vara värt att anlita en advokat med erfarenhet av företagsrätt och bolagsfrågor för att företräda dina intressen och hjälpa dig att navigera genom den rättsliga processen.
  • Säkra bevis: Försök att samla bevis på ändringarna som har skett, inklusive kopior av tidigare registrerade dokument, e-postkorrespondens med Bolagsverket och eventuella andra dokument eller kommunikation som kan vara relevanta i en polisutredning.
  • Informera de som berörs: Berätta för t.ex. dina anställda, samarbetspartners och kunder om situationen och att du aktivt arbetar med att hantera den.
  • Utvärdera skadan och åtgärda den: Efter att situationen har lösts måste du utvärdera eventuell skada som har uppstått och vidta åtgärder för att minimera följderna. Det innefattar både ekonomisk förlust och skada på företagets rykte.
  • Förebygg framtida incidenter: Börja tänka på förebyggande åtgärder för att undvika framtida incidenter, inklusive bättre säkerhet och övervakning av ditt företags registreringar. Ovanstående två tips är en bra början.